Forbrugsvaner og en konkret plan til at ændre dem

oktober 18, 2018 at 19:59

Oversized lyserød sweater fra Vero Moda, mom jeans fra ASOS, frakke fra Envii, Nike Air Max 97, Min Franko

Jeg har længe gerne ville rydde op i mine forbrugsvaner, desværre bliver alverdens rigtig gode intentioner tit groft overhælet af min indre materialistiske gris, som mener, at den altså ægte mangler (indsæt valgfri beklædningsgenstand). Dertil er jeg udstyret med en mindre madgris, som elsker at spise ude eller bare ses med veninder over en kaffe, og så smider den også lystigt gode penge efter alverdens nye, smarte produkter i mit lokale supermarked.

 

Foruden mine kedelige voksne økonomiske forpligtigelser, såsom husleje, gas, el, vaskeri, internet, tv-pakke, renter og afdrag på andelslån, indbo-, rejse- og hundeforsikring og kontaktlinser, så bliver en stor del af min månedlige indkomst altså fordelt på de to ovenstående områder.

 

Mad og tøj, det er det flest af mine penge går til. Nåh ja, og rejser, men netop rejser er et sted jeg gerne vil skalere op, og for at kunne det skal jeg se på mit øvrige forbrug.

 

Men når man nu har en veludviklet forbrugsarm, så er gode intentioner om ‘at bare bruge færre penge’ ikke helt nok til at få nedsat mit forbrug og opbanket min opsparing. Når jeg står i en fristende situationer, glemmer jeg ganske enkelt alt økonomisk fornuft og lader lysten lede beslutningernes gang. I hvert fald 8 ud af 10 gange.

 

Jeg må altså udvikle nogle konkrete regler, som jeg så mentalt hiver frem, når jeg står i en købsbeslutning og nogle specifikke ændringer, der skal hjælpe med at minimere og undgå fristelser.

 

Her er, hvad jeg er kommet frem til:

  • Gennemgå mit budget
  • Opsæt månedlig overførelse til ferieopsparing
  • Afsæt et beløb til forbrug (kan gemmes til senere, men ikke bruges forud)
  • Hæv kontanter til madindkøb – 14 dages intervaller
  • Afmeld nyhedsbreve og dermed daglige fristelser med gode tilbud/nyheder
  • Nedsæt forbrug af Instagram/unfollow dem, der inviterer til mere forbrug
  • Minimer måltider ude + takeaway – max. 1 gang per uge (betales med madkontanterne)
  • Undgå købekaffe – køb en to-go kaffekop