Projekt ‘Glad og flad mave’: Tarmkuren

juli 20, 2018 at 06:00

High waisted bikini fra Weekday

Egg Shop, New York

Jeg har døjet med en sur, besværlig og oppustet mave i de sidste uger. Jeg har søgt på alt fra gode råd mod oppustethed og forstoppelse, og derfor proppet mig med alt fra kefir, blåbær og svensker, mens jeg har undgået tyggegummi og alkohol (minus i Paris, ahem), men selvom jeg nu glædeligt kan berette at dele af min maves endelig er oppe og køre igen (7-9-13), så føler jeg mig stadig udspilet og utilpas. Det er et tilbagevendende problem, oppustethed har været en træls følgesvend, så længe jeg kan huske. Og jeg er træt af altid at føle mig oppustet, jeg vil bare så gerne, at min mave bare var flad for engangsskyld.

 

Selvom jeg godt er klar over, at jeg ikke vejer for meget, så har jeg også noget genstridigt mavefedt, som helst ikke vil forsvinde, så i et forsøg på at opnå den famøse flade(ere) og glad, velfungerende mave, så har jeg givet mig i kast med en 14-dagsudrensningskur kaldet noget så charmerende som Tarmkuren. Håbet er, at den gør mine tarme glade og maven sund, samtidig med, at den kan hjælpe mig sige farvel til (noget af) det irriterende mavefedt.

 

Der er egentlig ikke noget hokus-pokus i kuren, den handler om at spise mere grønt og fisk og mindre sukker og kød. De to sidste har jeg skåret ud af min kost (sukker på uvist tid, men næsten 1,5 måned so far, og kødhistorien kender I efterhånden). Grønt spiser jeg allerede en hel del af, men der kan sagtens være mere og fisk får jeg helt sikkert ikke nok af. Derudover forudser jeg, at brød (både hvidt og rugbrød) bliver hårdest for mig at undvære. Og min elskede chilisauce!

 

Her kan du se præcis, hvad du må spise til, hvilke måltider på Tarmkuren.

 

Kurens indhold afviger ikke det store fra, hvordan jeg plejer at spise; pånær jeg må undvære mine havregryn med rosiner og mandler til morgenmad, rugbrød til frokost og ingen weekendbolle(r) med smør og ost. Idéen er mere at holde øje med, hvad jeg spiser og undgå små syndere, som jeg ellers ikke ville få noteret mig omfanget af. Jeg gider på ingen måde måle og veje min mad eller tælle kalorier, men i 14-dage kan jeg godt lægge et ekstra fokus på, hvad jeg kommer i min mund og holde mig til en plan med plads til variationer.

 

I forhold til motion foreskriver tarmkuren min. 30-minutters aktivitet om dagen (gå, løbe, cykle) og det kommer jeg nemt over. Udover at jeg i den sidste 1,5 måned har sat mig til mål at gå mere (ml. 10.000-15.000 skridt om dagen) og vil fortsætte med det, så har jeg reformertræning to gange om ugen og forsøger at komme i fitten min. 2-3 gange.

 

Jeg tænker, at jeg vil lave en opdatering efter hver af de to uger med, hvad jeg spiste og hvad jeg dyrkede af motion, samt hvordan jeg synes det gik. For en god ordensskyld skulle jeg måske pointere, at jeg ikke er fortaler for kure generelt, som et quick-fix for noget og jeg tror ikke, at 14-dage kommer til at ændre min mave for altid, men jeg er spændt på at se om jeg lærer noget om, hvad der fungerer for mig og om det har en effekt på mit forhold til min mave. Hvis det fungerer, fortsætter jeg selvfølgelig.

Shelter Café Bali, Seminyak

Shelter Café Bali