Postkort fra Ubud

Frisk kokosnød, Ubud, rismarker. Cafe Dewi

Ubud, rismarker, rice terraces

Pura Tira Empul temple, tempel, Ubud, Bali

Mens den sibriske kulder hersker, bruger jeg størstedelen af min dag på at forsøge at klæde mig tilstrækkeligt varmt på til at holde mig varm nok til at turde bevæge mig udendørs og/eller prøve at få følelsen tilbage i mine fingre og tæer. Den resterende tid (sådan cirka) bruger jeg på at drømme mig tilbage til Bali. Følelsen af tropisk varme, solens stråler, bare ben, smukke naturoplevelser og skønne lokale retter. Hvis jeg lukker øjnene, er jeg der for en stund.

Billederne i dette postkort er fra magiske Ubud, hvor jeg endte efter min surfcamp. Ubud er et sjovt sammensurium af templer, yogastudier og -butikker, turistfælder som Monkey Forest Road og kaffeplantagerne til de smukkeste naturoplevelser. Jeg forelskede mig hurtigt i Ubuds ro og charme, som var en nogen anden end Seminyak og Canggus mere hektiske byliv.

Min finske surfveninde Silja og jeg endte med at tilbringe tre nætter i byen. På vores første dag tullede vi rundt i centrum af Ubud og kiggede på fine butikker, spiste god mad og fik en himmelsk vegansk milkshake (!). Jeg foretrækker klart, at have en halv til en hel dag til bare lige at lande et nyt sted.

Selvom køreturen kun tog en times tid havde morgen været tilpas kaotisk til, at vi i særligt den dag havde brug for at tage den med ro. Manageren af surfcampen, Andy, havde været i et slemt biluheld natten forinden. Hans hofte og knæ skulle opereres samme morgen, og pludselig føltes det som den dårligste dag at skulle rejse videre på. Vi blev hængende på campen til vi vidste, at alt var så godt som det kunne blive under omstændigerne. Rystede kørte vi til Ubud, hvor vi mødtes med to af campens tidligere gæster, som var taget videre nogle dage før os til kaffe og catch up på Bali Buda.

Vegansk milshake, Atmann Nourish Kafe, Ubud, Bali

Tegallalang-rismarker, rice terraces, Ubud, Bali

Vandfald, Ubud, Bali

Dagen efter besluttede vi os for at finde en chauffør og få set områdets seværdigheder – valget faldt på de berømte rismarker, Tira Empul-vandtemplet og et stort vandfald, hvor vi kunne køle af efter en lang dag.

Det var naturligvis en af de varmeste dage, men vi fik gået rundt blandt de billedskønne rismarker, eller risterrasser, Tegallalang. Efter en omgang gado-gado og en frisk kokosnød på Café Dewi med smuk udsigt udover selvsamme rismarker, kørte vi videre til Pura Tira Empul, som er et berømte vandtempel, kendt for hinduer kommer og bader i templets bassiner, som eftersigende skulle kunne kurere dig for, hvad som helst. Vi var ikke selv i, så jeg kan ikke udtale mig om vandets healende effekt, men det var en sjov oplevelse og som ikke-balinesisk fik vi lov til at se meget mere af templet end jeg gjorde ved Tanah Lot-templet.

Dagens sidste stop var Tegenungan-vandfaldet – faktisk er der to, et lille vandfald og et meget stort. Desværre havde regnen gjort vandstrømmen for vild, så det var ikke tilladt at bade den dag, hvilket ellers kunne have været lækkert efter de utrolig mange trin ned til vandfaldet.

Puppy, hundehvalp, Ubud, Bali

Bali, Ubud

Guldfisk, Ubud, Bali

Balinese cooking school, Ubud, madlavningskursus, Marked, Bali

Balinese cooking school, Ubud, madlavningskursus

En af de andre piger fra surfcampen havde anbefalet os at tage på en madlavningskursus oppe i Ubuds jungle, hun talte så varmt om det, at jeg måtte prøve det. Således blev det vores aktivitet for dag 3. Det var også virkelig godt, så hyggeligt og vi lærte (og spiste!) mange rigtig lækre indonesiske retter. Det var et kæmpe hit. Vi blev hentet ved 8-tiden om morgenen og var tilbage omkring kl. 14.30, stopmætte og trætte.

Resten af dagen gik med at flytte fra vores hotel noget udenfor centrum til et guesthouse midt inde i byen, prøvesmage diverse veganske treats (jeg fik en overraskende god vegansk tiramisu med chiafrø), mens regnen pludselig væltede ned, og en spontan mani/pedi, da regnen ikke havde tænkt sig at stoppe. Da vi kom ud igen, var alt pludseligt lukket, og det eneste sted vi kunne finde var et pizzasted. Ikke lige det vi havde i tankerne, men a girl gotta eat, så vi fik pizza, ha!

Den følgende morgen fik vi serveret bananpandekager, frisk frugt og kaffe på vores lille terrasse, inden vi blev hentet af vores chauffør og kørt tilbage til surfcampen, hvor jeg havde fået lov til at hænge ud til mit fly hjem sent samme aften.

Ubud var en helt anden oplevelse end livet på surfcampen og jeg ville gerne have haft mere tid til at udforske byen og området endnu mere. Næste gang!

Hvis du skal til Ubud eller Bali, så har jeg lavet min egen lille Bali-guide med masser af tips til, hvor du skal sove, spise og shoppe – og gode, praktiske råd til turen.

Balinese farm cooking school, Ubud, madlavningskursus