Surf’s Up Bali

februar 6, 2018 at 14:15

Surfferie, Rip Curl, Bali, surfing, surf school

Jeg er hjemvendt efter en utrolig dejlig surfferie på Bali. Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle sige det, men aktive ferier, navnligt dem med surf og lidt yoga, er gået hen og blevet min alleryndlings. Og så er surfing nok gået hen og blevet min yndlingssportsgren. Det er altså bare virkelig sjovt – og hårdt og svært.

Jeg havde igen bestilt min surfferie gennem De Brede Planker, som jeg også rejste gennem til Marokko i efteråret. Du kan sagtens finde masser af surfcamps ved en hurtig søgning på Google, men jeg har indtil videre kun gode erfaringer med De Brede Planker. På Bali blev jeg indlogeret på verdens smukkeste surfcamp, Surflodge Limasan, som ligger i Kerobokan, et sted mellem Seminyak og Canggu på Balis sydøstlige side. Jeg havde det lækreste dobbeltværelse med det skønneste badeværelse og altan. Det hele var meget lækkert. Fællesarealet var også virkelig skønt med poolen som prikket over i’et. Her tilbragte jeg en del tid i de tilstødende sækkepuder med enten bog eller kaffe i hånden. Og naturligvis på badedyret Patrick Swanyze.

Det eneste minus ved campen er dens placering. Den ligger ikke i gåafstand fra byområde, indkøbsmuligheder og restauranter, og du skal derfor med enten bil, taxa eller scooter for at komme rundt. Trafikken på Bali er temmelig sindssyg, så mig og en scooter blev aldrig til noget. Heldigvis havde surfcampen også en stor bil med plads til otte, som vi tog, når vi skulle ud og spise. Og hver dag blev vi hentet og bragt til dagens surfspot, så det var mest til alt det jeg gerne ville derimellem at placeringen irriterede mig.

Hvis du modsat mig ikke er en pivskid og tør begive dig ud i Balis trafik, er der gratis scootere med surf racks og hjelme, som du frit kan afbenytte. Husk, at du skal have et internationalt kørekort for at måtte køre (lovligt) på Bali.

Surflodge Limasan, Bali, badedyr, pool

Smoothie bowl, Surflodge Limasan

Bananpandekager, banana pancakes, Surflodge Limasan, Bali

{Hver dag fik vi serveret den dejligste morgenmad}

Surf Lodge Limasan, Bali, surfferie

Aftensmad, Surflodge Limasan

Surflodge Limasan, Bali, surfferie

{Mit skønne, skønne værelse og badeværelse}

Hver morgen blev der serveret lækker morgenmad, indholdet varierede fra dag til dag, men der var altid frisk brød, smørepålæg som nutella og marmelade, samt müesli og havregryn. Hver anden middag var henholdsvis ude i byen eller hjemme på campen, hvor det søde balinesiske personale lavede mad til os. Man kunne komme med ønsker til både hjemmemåltiderne (og der var altid vegetar/veganske varianter) og hvilke restauranter vi skulle på. Generelt spise vi virkelig godt og sundt. Maden alene er grund nok til at tage tilbage.

Surflodge Limasan består af fem værelser, tre dobbeltværelser og to værelser med tre senge i hver. Det var derfor også en noget mindre surfcamp end, hvad jeg havde oplevet i Marokko, hvor der var op mod 50 gæster samtidigt. På Bali var vi max. 8 gæster på campens to medarbejdere i den tid jeg var der. Allerede ved ankomst ved jeg introduceret til campens ‘family style’; alle spiser sammen hver aften ved langbordet midt i fælles området og alle hjælper hinanden og passer på hinanden. Det fungerede rigtig godt og det var simpelthen så hyggeligt, selvom jeg må indrømme, at jeg var en smule bekymret, da det gik op for mig, hvor lille en camp det egentlig var.

Surflodgens størrelse betød også, at jeg havde rig mulighed for at snakke med alle og lære folk bedre at kende, hvilket også førte til, at en af de andre tidligere gæster og jeg tog til Ubud sammen, da min uge var gået.

Surflodge Limasan, Bali, surfferie

Surf Lodge Limasan, Bali, surfferie

Surflodgen er tilknyttet Rip Curl, som står for alt surfundervisningen. Alt efter, hvordan tidevandet var, kom de og hentede os mellem kl. 7.15-12.15 og kørte os til en af to lokationer, hvor Rip Curls egne surfskoler ligger: DoubleSix Beach i Seminyak eller ved Sanur på vestsiden.

Tilgangen til surfundervisningen var en del anderledes end hvad jeg havde oplevet i Marokko. Det var klart, at Rip Curl har en meget standardiseret tilgang; Du skal lære om bølger, tidevand, vind første dag, hvordan du padler ud og vender på dag 2 etc. Der var mere forklaring og mindre bølgetid i forhold til Marokko. Når de to timer var gået gik du op og skyllede dig og klædte om, og det var det. I Marokko havde vi undervisning i to timer hver morgen og efter frokost, som også blev indtaget på stranden) kunne du vælge bare at hænge ud under parasollerne eller gå ud på egen hånd og øve det du havde lært. På den måde fik jeg meget mere surf ud af min første camp, men meget mere teori ud af min camp på Bali.

Jeg kunne helt klart mærke en forskel fra Marokko til Bali. Jeg stod op med det samme og generelt længere end jeg nogensinde kom til i Marokko. Det var mega fedt at mærke, at min træning op til turen havde givet pote og at jeg slet ikke var så bange, som jeg havde frygtet. Jeg var god til at mærke efter og sige højt, hvad jeg havde brug for. Hvis bølgerne var for vilde eller hvis jeg havde brug for en lille pause til bare at hænge ud på brættet, så sagde jeg det, og instruktørerne var søde til at tilpasse lektionerne efter forholdene og niveau.

Surfferie, Rip Curl, Bali, surfing, surf school

{Mig på min første dag – stort smil og jazz hands. Nå ja og verdens grimmeste hjelm vi skulle have på}

Forholdene var ikke som i Marokko. Januar er regntid på Bali og det betød ikke kun massive regnskyld om aftenen, men også meget skiftende forhold på stranden i løbet af dagen. Nattens regn og blæst resulterede i nogle dage forstyrrende store mængder skrald, både i vandet og langs stranden, hvilket tog herlighedsværdien et gevaldigt nøk nedad. I løbet af min uge med surf var jeg noget udfordret på forholdene, der var ofte pålandsvind (det er dumt, fordi det får bølgerne til at lukke sig for hurtigt), bølgerne kom derfor hurtigt rullende, lukkede sig uens og der kom mange dobbeltbølger, som gjorde det svært at fange den rigtige bølge. Når der er sagt, så havde jeg alligevel en fest i vandet og fik det bedste ud af det. Men næste gang (for jeg håber bestemt på en næste gang på Bali), så bliver det udenfor regnsæsonen (december-marts) og så håber jeg på bedre bølger og ikke mindst renere strande.

Normalt var vi mellem 3-5 i en gruppe, men et par af dagene forlod resten mig efter pausen, så jeg endte med privatundervisning. Det var naturligvis lækkert, men også lidt hårdt med to instruktører, en på land og en i vandet, som begge råbte, hvad jeg skulle gøre (hop op, mere frem, længere tilbage, til venstre, til højre, ret dig op). Jeg lærte dog en masse og selvom jeg bestemt ikke er verdensmester, så er jeg nu (mere) klar over, hvad jeg gør forkert. Modsat i Marokko havde jeg skiftende instruktører næsten dagligt, hvilket jeg synes var ærgerligt, fordi man aldrig fik den kontinuitet ved at have en instruktør, der fulgte dig gennem hele forløbet, og derfor også bedre kendte dit niveau og styrker og svagheder. Alle instruktørerne jeg oplevede var meget søde, men jeg savnede at have én fast.

Surfferie, Rip Curl, Bali, surfing, surf school

{På dybt vand og noget usikker stil}

På min fjerde lektion blev jeg vurderet klar til et ‘reef surf’, hvor vi skulle med en lille båd ud til et rev og surfe derude. Jeg var først lidt skræmt ved tanken om åbnet hav (du husker måske alle de gode grunde til, at jeg logisk set aldrig burde surfe), men var ved godt mod på vejen derud. Da vi skulle hoppe ud i vandet, tage imod vores bræt og så ellers skynde os at padle ud bag revet ramte det mig. Jeg var på dybt vand. Bogstavligt og billedligt. ‘Skynd dig, den kommer nu’ blev der råbt bag mig, men jeg var på ingen måder klar, så bølgen tog mig og jeg bodysurfede i, hvad der føltes som evigheder, klamrende til mit bræt, indtil bølgerne endelig aftog og så skulle jeg så skynde mig tilbage bag revet igen, inden de næste bølger kom farende.

Jeg følte mig ikke sej, faktisk mest bange og overvældet. Og vred på mig selv over, at jeg ikke kunne lade være med at være bange, når jeg jo vidste, at folk passede på mig og ville rede mig, hvis noget faktisk gik galt. Jeg fik kun fanget en bølge stående (foroverbøjet og klar til at falde i, men stadigvæk) og et par bodysurfs, hvor jeg ikke nåede op og en enkelt tur halvt oppe. Til sidst valgte jeg at padle ud til båden og vente på de andre. Mine ben dirrede under mig og jeg havde ikke mere at give af i armene. Det føltes hverken sjovt eller sikkert, så jeg kaldte, at timen var slut for mit vedkommende.

Det var ærgerligt, for forholdene var meget bedre ved Baby Reef ved Sanur end de havde været på DoubleSix, men bølgerne føltes fortruende store og langt over mit niveau. Når jeg ser på billederne nu, kan jeg ikke undgå at smile for mig selv, for så høje var de bølger jo slet ikke. Jeg har surfet i højere ved stranden, men det var bare ikke min dag. Nu er jeg pissestolt af, at jeg gjorde det og håber, at jeg kan finde ro og undgå det stadie af panik, som ramte mig på åbent hav, næste gang lejligheden byder sig.

På min femte og sidste surflektion valgte jeg at tage tilbage til stranden igen. Jeg havde brug for, at mit sidste surf var en succesoplevelse, så jeg endte på en god note. Forholdene på stranden var langt fra ideelle den dag, men finske Silja og jeg, som senere tog til Ubud sammen, havde en fest. Vi grinede, huede og heppede på hinanden og fangede så mange bølger vi kunne og kørte dem helt ind til stranden.

Surfferie, Rip Curl, Bali, surfing, surf school

{Da jeg bodysurfede adskillige bølger og IKKE synes det var sjovt}