Bali-bootcamp: Træning

januar 9, 2018 at 09:06

Træningssko, Min Franko

Følger I med på Insta, så har I måske bemærket, at jeg er ekstra flittig (læs. irriterende) med mine træningsstories de her dage. Sagen er den, at jeg efterhånden meget snart rejser til Bali på surfferie, så derfor prøver jeg virkelig at få trænet en masse for at optimere min armkræfter, der haltede sidst, og generelle fysik bedst muligt inden.

 

Det var ikke fordi jeg ikke trænede i december (eller alle andre måneder op til), det gjorde jeg faktisk en del, men nu er der sat ekstra hårdt ind her i slutspurten på min lille Bali-bootcamp. Jeg tænkte, at det måske kunne være sjovt at se præcis, hvad jeg træner og måske agere inspiration til din egen mini-bootcamp eller bare få rørt dig på en anden måde end før.

 

Jeg har sat mig som mål at træne seks gange om ugen, to af gangene skal være et hold med fokus på styrke og kondition (f.eks. Stram Op eller Puls Styrke) og når jeg træner selv er styrkeportionen af min træning (ca. 30 min) med særligt fokus på arme og skuldre. Derudover forsøger jeg også ihærdigt at få gået de anbefalede 10.000 skridt om dagen (det har vist sig at være noget af det sværeste) og stå på mit nye balancebræt min far har lavet til mig hver dag i min. 15 min.

 

Sådan her så de sidste 10 dages træning/aktivitet ud: 

Søndag: 1 1/2 nytårszumba-event + 1 times gåtur med barnevogn (6,2 km / 9.473 skridt)

Mandag: 2 timers nytårsgåtur med barnevogn + 1 times aftentur (9,7 km/ 17.089 skridt)

Tirsdag: 30 min. cross, 15 min. roning + 20 min. styrketræning (5,9 km / 8.678 skridt)

Onsdag: Flow Yoga 2 + 1 times aftentur (7,4 km / 10.870 skridt)

Torsdag: Stram Op + 45 min. på balancebræt + 1 times aftentur (6,7 km / 9827 skridt)

Fredag:  Hviledag – Gå til og fra arbejde + 15 min. balancebræt + 1 times aftentur (7,7 km / 11.573 skridt)

Lørdag: Stram Op + 1 times gåtur med barnevogn + 10 min. balancebræt (5 km / 7.714 skridt)

Søndag: 30 min. cross, 20 min. power walk (2 km) + 10 min. roning (2 km) (10,4 km / 14.870 skridt)

Mandag: 30 min. cross, 15 min. step, 15 min. power walk + 15 min. styrketræning (9,5 km / 13.508 skridt)

 

Afveksling mellem træningstyper, intensitet og kropsdele

Jeg prøver så vidt muligt at skabe så stor afveksling, som muligt, dels så jeg ikke bliver træt af en træningsform, men ligeså meget for at give de forskellige kropsdele tid til at restituere og undgå skader. Jeg går altid efter at have 24 timer mellem to træninger og jeg tager ikke de mest krævende hold to dage i streg. Derudover prioriterer jeg også at tage til yoga for at få strukket kroppen godt igennem, mens jeg arbejder på min smidighed og generelle styrke. Derudover er jeg (utrolig nok) også blevet glad for at tage en dansetime en gang i mellem, det er godt for min ikke-naturligt eksisterende koordinationsevne, min kondition og så får det mig altid til at grine. Afvekslingen mellem at træne selv, gå på hold, privatundervisning, styrke- og konditionstræning, yoga og dans er med til at udfordre mig selv hele tiden og sørge for, at min træning ikke bliver ensformig og kedelig.

 

Underhold hjernen med en podcast

Jeg synes egentlig, at det er allerhyggeligst, når jeg har en fast træningsbuddy, men det har jeg ikke haft siden foråret, så det med at komme afsted hænger udelukkende på mig. Her er holdtilmeldninger geniale, da du får en bøde for ikke at møde op til et hold. For mig er det ikke (altid) det der med at komme afsted, der er udfordringen, men mere, at jeg synes, at det kan være lidt kedeligt at træne selv. Heldigvis har jeg fundet et trick der får tiden til at gå hurtigere. Jeg er begyndt at lytte til podcasts, et medie, der undtagen podcasten Serial, har været lidt tabt på mig. Nu er jeg kommet efter det og hører en god håndfuld forskellige podcasts alt efter, hvad jeg er i humør til. Min oplevelse er, at tiden går en del hurtigere, når min hjerne også er underholdt, mens jeg står på crosseren eller ror.

 

Gå, gå, gå

Når det kommer til at få taget de famøse 10.000 skridt om dagen, så hjælper det, at jeg har Frank til at holde mig med selskab på vores nu en del længere aftenture og ikke mindst, at næstennaboen er på barsel og altid frisk på en gåtur med barnevognen. Det kræver stadig en aktiv indsats at komme helt op på de 10.000, fordi min arbejde er limet foran et computerskærm og jeg derfor ikke får rørt mig nævneværdigt i løbet af min arbejdsdag. I den sidste uges tid har jeg arbejdet benhårdt på at komme op på 10.000 skridt dagligt, så nogle aftener har Frank set helt forvirret ud, når jeg har insisteret på at tage en runde til, fordi vi ikke var i mål med dagens portion skridt endnu. Jeg bruger for resten bare den der sundhedsapp i min iPhone og Moves.

 

Balance mellem at presse på og passe på

Lige nu træner jeg en hel del, men eftersom jeg i foråret fik en grim omgang skinnebensbetændelse, som jeg stadig mærker fra tid til anden, forsøger jeg at lytte til min krop og respektere dens begrænsninger. Det er hele tiden en balance for mig at skelne mellem hvornår jeg skal presse mig selv lidt mere og hvornår jeg skal tage den med ro, men jeg synes, at jeg er blevet bedre til den balance. Ikke perfekt, men bedre. Jeg forsøger på ikke at være hård ved mig selv, når der er noget jeg ikke kan eller min krop siger fra, men fejre, hver gang jeg er sej og stærk.

 

Apropos balance, så handler min Bali-bootcamp ikke kun om træning, men i særdeleshed også om generelt at have det godt i min krop og blive sund og stærk indefra som udefra. Næste gang vil jeg komme ind benzinen til min træning, nemlig min kost.