Rutine-mix

september 17, 2017 at 10:02

Netflix

For tiden forsøger jeg at mikse min rutine lidt op; prøve noget nyt, gøre noget anderledes og luge lidt ud i dårlige vaner.

 

Dem der kender mig ved, at jeg elsker rutiner og regler, og i perioder kører jeg hårdt på en rutine og/eller regel, og så bliver den ofte erstattet af den næste. For eksempel er konceptet ‘Sukkerfriuge’ noget jeg opererer med jævnligt efter en periode, hvor jeg har haft et for højt sukkerindtag. For højt betyder for mig, at jeg spiser så meget sukker, at jeg bliver dårlig og når jeg begynder at købe ind til næsten aftens eller dages snack/slik/lækkert/sødt, og derfor spiser det der er i huset, uanset om jeg virkelig har lyst til netop flødeboller/vampyrvingummier/lakrids/chokolade/etc. Det er for meget. Så skal jeg ligesom nulstilles og finde den der glade balance igen. Ingen sukker altid er ikke helt realistisk for mig, på trods af, at jeg har periode, hvor min sukkertrang er lille til helt væk.

 

På den mere hyggelige rutine fremfor regel-ende af spekteret, havde jeg, i lang tid efter jeg var flyttet for mig selv, en skøn lørdagstradition med morgentur med Frank inklusiv et smut forbi bageren, dernæst langsom morgenmad til Mads og Monopolet efterfulgt af lørdagsrengøring. Den ændrede sig dog, da jeg begyndt at træne meget mere end onsdagsyoga blev morgenbolle og rengøring udskiftet med diverse morgenhold eller træningsdates med næstennaboen. Jeg elsker rutiner og små, sjove traditioner, men jeg elsker også at ryste posen en gang i mellem.

 

For tiden er det hverken sukker eller lørdagsaktiviteter jeg har på en radar, men derimod min træning, madlavningsvaner, mælkeindtag og TV-tid.

 

{Træning}

Jeg har langt om længe fået bedre styr på min skinnebensbetændelse, og selvom jeg godt kan mærke lidt til den, er det slet ikke så slemt, som det var inden jeg opdagede foam roll’eren (indsæt englesang og lys fra oven). Det betyder, at jeg kan træne mere end bare yoga og pilates, og komme tilbage til min grundform præ-skinnebensbetændelse. I de her uger forsøger jeg at komme tilbage i mit game ved at afprøve lidt dansehold igen, og så vil jeg gerne til begynde at gå på Plus/Styrke-hold igen i næste uge og se om mit skinneben kan holde til det. Derudover er jeg begyndt at fokusere mere på mine arme, så de er klar til surfcamp i oktober. Og i øvrigt arbejde videre på mit nytårsforsæt om nye træningsformer.

 

{Madlavningsvaner}

I forhold til mine madlavningsvaner fokuserer jeg for tiden på at afprøve flere vegetariske retter, da jeg har mindre og mindre lyst til kød, men også er bange for at køre surt i de samme retter igen og igen. Sidste vinter fandt nogle gode bud og nu vil jeg gerne for alvor komme tilbage til en god madlavningsrutine efter en sommer, hvor jeg nærmest kun har gidet lave salater til aftensmad. Jeg har planer om at perfektere min spaghetti bolognese (uden kød) og prøve at lave chili sin carne, foruden en lang rækker supper, som f.eks. ærte-, broccoli-, blomkåls- og naturligvis min favorit græskarsuppe.

 

{Mælk}

Mælk er en vanskelig størrelse for mig, jeg har svært ved at give slip på den, men som med kødet, har jeg mindre og mindre lyst til at bruge mælk i min kaffe og på min havregryn, som er der, hvor jeg bruger mælk. Derfor har jeg de sidste uger eksperimenteret med havremælk, og den fra Oatly er jeg efterhånden blevet så glad for, at jeg ikke længere køber mælk til herhjemme. Dog har jeg endnu ikke sluppet den på jobbet, men som en del af mit rutine-mix vil jeg forsøge at lave overgangen på mit arbejde også.

 

{TV-tid}

For nogle uger tilbage, hvor jeg havde fortæret Netflix-seriene Ozark og Gypsy på rekordtid, følte jeg pludselig, at det der TV-kiggeri havde taget overhånd for mig. Jeg trænede mindre, og det var blevet nemmere for mig at lade være, og samtidligt sad jeg utroligt meget på min sofa og stenede Netflix. Så jeg besluttede mig for at mikse tingene lidt op og finde på alternativer. Jeg gav mig i kast med podcast-mediet, som jeg ellers ikke var 100% grebet af forinden, og er begyndt at slukke TV’et og i stedet for høre en podcast. Jeg er også begyndt at høre podcasts, når jeg træner, og jeg er blevet ret pjattet med det. Derudover er jeg begyndt at udelukkende bruge DR-TV i stedet for Netflix, når jeg vil se fjernsyn og undgår derved at blive fanget af en serie med 6 sæsoner og 24 afsnit i hver, som jeg så hver aften lige må se endnu et (læs. 4-5) afsnit af. Nu ser jeg dokumentarer og programserier med lidt mere indhold og i langt mere begrænset omfang.

 

Jeg er nysgerrig, hvad har du af (dårlige) vaner du gerne vil ændre? Og hvordan laver du et rutine-mix?