5 sunde retter til aftensmad

februar 26, 2015 at 13:52

Grønsagspasta med kylling og svampesauce

{Grønsagsspaghetti med kylling og svampesauce}

 

Januars gode intentioner er kommet og gået for længst for de fleste, og selvom jeg generelt spiser ret sund, så er jeg oftest lidt snacky om aftenen (læs: har lyst til noget syndigt, oftest slik). Heldigvis er jeg ret glad for grønsager, faktisk kan jeg lide de fleste, og jeg kan godt lade dem være hoveddelen af mit måltid uden jeg føler mig snydt eller at jeg ikke har fået rigtig aftensmad.

 

Jeg kan eksempelvis godt lide at lade grønsager erstatte kulhydratsbaserede elementer som pasta af squash eller en pizzabund af revet blomkål. Jeg synes helt oprigtigt, at det kan smage mindst lige så godt som rigtig pasta eller en bund på hvedemel. Jeg er dog slet ikke fanatisk, og spiser også gerne både pasta, kartofler, ris og hvidt brød. Jeg gør det bare ikke så tit.

 

Jeg har samlet fem af mine favorit opskrifter på nemme og sunde retter, som jeg kan spise om og om igen. For mig handler det med at spise sundt om, at maden skal stadig være lækker og indbydende, og det skal smage af noget. Derudover har jeg også fundet ud af at teksturer og farver betyder mere for min mæthedsfornemmelse. Der skal helst være noget sprød, noget blødt, noget tørt, noget vådt, så hver bid ikke er præcis samme oplevelse som den sidste. Her er smagsnuancer også vigtige: surt, sød, salt, stærk. Det er nok også derfor jeg elsker det thailandske køkken.

 

English: January’s good intention have come and gone for most people, and although I generally would say I eat pretty healthy, I’m often snacky (read. in the mood for something sweet, mostly candy). Fortunately I love my veggies, actually I like most vegetables, and I can let them be the main part of my meal without feeling cheated or that I haven’t had a proper dinner. 

 

For instance I like using vegetables as substitution for carb-based elements such as pasta made og squash or a pizza crust made of shredded cauliflower. I honestly think it can taste just as good as real pasta or a crust made of out floor. But I’m not a fanatic, and I happily eat both pasta, potatos, rice and white bread. I just don’t do it so often. 

 

I’ve gathered my five favorite recipes for easy and healthy dinner dishes I could eat over and over again. Too me eating healthy is about making sure the food still is delicious and appetizing, and it has to taste of something. Furthermore, I’ve found that textures and color influences my repletion. I prefer something crunchy, something soft, something dry, something wet, so every bite isn’t the exact same experience as the last. Here flavor nuances are important too: sour, sweet, salty and spicy. It’s probably why I love Thai cuisine so much. 

Thai salat med kyllingboller

{Thai salat med kyllingeboller}

Squashpasta og kødsauce

{Kødsauce med squashpasta}

Blomkålspizza

{Blomkålspizzaer med bagte gulerod- og squashstænger}

Arabiske frikadeller med friske krydderurter

{Arabiske frikadeller og bulgursalat}