Exploring Koh Kood – part II

maj 14, 2013 at 22:10

Koh Kood

Så er det vist på tide til anden del af min lille fotodagbog/guide til Koh Kood. Denne gang er det fra vores første hele dag på øen (Læs om mit førstehåndsindtryk her). Som I nok har luret, var jeg jævnt begejstret for den lille ø, som ikke minder om nogle af de mange andre øer jeg før har besøgt i Thailand. Det var måske også derfor jeg blev så glad for netop Koh Kood og den meget afslappede og ikke-turistede stemning, der var på øen. Det var midt på den thailandske sommer, da vi var der i slutningen af marts og starten af april, så der var selvsagt virkelig varmt og meget tørt. Så tørt at flere af de vandfald vi besøgt havde ingen vand (se nedenstående billede. Jeg var simpelthen nødt til at tage et billede af det, for det syntes lidt fjollet at have kørt ud for at se vandfaldet, men der var faktisk ikke andet end store sten og tørre grene) eller meget mindre end sædvaneligt, som ved de vandfald vi så på Koh Chang. (Læs mere om hvad jeg oplevede på Koh Chang her).

English: I think it’s time for the second part of my little photodiary/guide to Koh Kood. This time from our first whole day on the island (Read about my first impressions here). As you probably already figured out, I really liked the little island, which doesn’t resemble any of the many other islands I have visited before in Thailand. That might be why I was so excited about precisely Koh Kood and the very laid back and untouristy vibe, there was on the island. It was in the middle of the Thai summer, when we were there in the end of March and beginning of April, so needless to say, it was extremely hot and very dry. In fact, it was so dry that several of the waterfalls we visited didn’t have any water left (see the picture below. I had to take a picture of, since it seemed to silly to have driven out to see it, when there really wasn’t anything to see besides big rocks and dry branches) or had much less water than usually, like the waterfalls we saw on Koh Chang. (Read more about what I experienced on Koh Chang here).

Klong Yaiki vandfaldet – dog uden vand. Det lå kun ca. 1,5 km fra vores hotel, og var den ‘turistattraktion’, der lå tættest på os. Det var nemt at finde på scooter, men der var sitme en stejl sti ned til vandfaldet.

The Klong Yaiki waterfall – without water though. It was only approx. 1,5 kilometers from our hotel, and it was the ‘tourist attraction’ that was the closest to us. It was easy to find by scooter, but it was really steep path heading down to the waterfall.

Koh Kood

Ved Klong Chao vandfaldet havde vi mere held, selvom vandfaldet langt fra var ved sin fulde styrke. Her vi fik os en dejlig afkølende svømmetur i vandfaldets pool. De bedste var, at vi havde det hele for os selv, der kom kun et andet par, som vi var på vej videre. Så det kan betale sig at komme tidligt ud til vandfaldene, da de har tendens til at blive overfyldte omkring middagstid.

By the Klong Chao waterfall we had more luck, even though the waterfall’s water level was far from at its full strength. Here we had a nice cooling swim in the waterfall’s pool. The best part was that we had it all to ourselves, only one other couple showed up just as we were leaving. So it definitely pays off to come early to the waterfalls, as they tend to overcrowded around noon.

Sommerfuglene syntes at flokkes rundt om vandkanten ved hvert vandfald vi besøgte, hvilket naturligvis udløste konkurrence om hvem der kunne få det bedste billede. (Drengen vandt…).

The butterflies seemed to be flocking around the edges of the edge of the water by every waterfall we visited, which of course triggered a competition about who could get the best photo. (The boy won…).

Koh Kood

En lille sød hundehvalp, som boede ved den obligatoriske vand/is-bod ved stien ned til vandfaldet.

A cute little puppy, that lived by the obligatory water/ice cream stand by the path down to the waterfall.

Vi nåede nærmest at besøge alle strandene flere gange, men Siam Beach ved Bang Bao var én af de smukkeste, men i det hele taget var der mange lækre strande, og sandet var hvidere og vandet klarere end på Koh Chang. Derudover flød der ikke skrald på stranden på samme måde, som på Koh Chang, hvor havet hver dag tilsyneladende skyllede nyt affald ind på stranden.

We almost managed to visit all the beaches several times, but Siam Beach by Bang Bao was one of the prettiest, but all in all there were many beautiful beaches, and the sand was whiter and the water clearer than on Koh Chang. Furthermore, there weren’t lying garbage on the beach the same way as on Koh Chang, where the ocean seemly washed new trash in on the beach every day.

Koh Kood

Jeg var noget i hopla den dag og sprang rundt og fjollede. Jeg elsker simpelthen de dage, hvor man bare er så glad, at man ikke kan holde det inde.

I was in a very good mood that day and was jumping and goofing around. I simply love those days, where you’re just so happy that you can’t keep it inside.

Som vi kørte videre, så vi pludselig et tempel højt oppe på en bakke. Der gik ikke mange sekunder førend jeg var hoppet af scooteren og var på vej op af den stejle trappe. Desværre var templet lukket, men der var en fin udsigt deroppe fra. Desuden havde vi ikke passende tøj med til at gå derind, da man skal have både lange bukser og en langærmet bluse på.

As we were driving, we suddenly saw a temple high up on a hill. It didn’t take many seconds before I was off the scooter and on my way up the steep stairs. Unfortunately, the temple was closed, but there was a pretty view from up there. Besides we didn’t have the appropriate clothes to enter the temple, since you have to wear long pants and long sleeves.

Herefter kørte vi ud til endnu en fiskerlandsby ved Ao Yak på øens sydøstlige side. Det var et af mine yndlingsteder på turen. Jeg elsker, hvordan folk bor i åbne hus ud til en lille (og til tider faldefærdig) gangbro, hvor børnene løber rundt og leger (til min store bekymring), mens fiskerne sidder og ordner garn eller får sig en lille lur på dækket, når varmen bliver for meget.

Afterwards we drove to another fishing village by Ao Yak on the island’s southeastern side. It was one of my favorite places on the trip. I love how people live in open houses out to a small (and sometimes tumbledown) footbridge, where the children are running around and playing (which caused me great concern), while the fishermen sit and untangle their net or taking a little nap on the deck, when the heat gets too much.

Den sødeste lille pige rendte rundt i sin stue med en lille bitte hundehvalp, der ikke engang kunne åbne sine øjne endnu. Selvom hun ikke talte et ord engelsk, fik jeg lov til at holde hvalpen og vi fik også en lille ‘snak’ om hvor sød hundehvalpen var – altså fra min side af samtalen i hvert fald.

The cutest little girl were running around in her living room with a tiny puppy, that couldn’t even open its eyes yet. Even though she didn’t speak a word of English, I got to hold the puppy and we also had a little ‘chat’ about how cute the puppy was – well on my part of the conversation at least.

Ude på molen fik vi også lidt frokost i en lille restaurant, Chonthicha Seafood. Der var sjovt nok kun fisk på menuen, så drengen måtte uvilligt klare sig med en grøn karry med rejer (som jeg fik alle sammen af), mens jeg var modig og bestilte en ukendt fisk. Det smagte dejligt, men jeg var ikke begejstret for hvordan den blev serveret med skind, finner og ben.

Out on the pier we also got some lunch at a little restaurant, Chonthicha Seafood. There was funny enough only fish on the menu, so the boy, who doesn’t like fish, had to make due with a green curry with prawns (that I got pretty much all of), while I was brave and ordered an unknown fish. It tasted lovely, but I wasn’t too thrilled about how the fish was served with fins and bones.

Langs vejen snor sig frodige strækninger af regnskov. Det var sådan et fantastisk syn at sidde bagpå scoteren og bare nyde den smukke natur. Også selvom jeg fra tid til anden måtte prikke drengen i siden for at indikere, at nu gik det altså for stærkt – igen.

Along the road run long lush stretches of rainforest. It was such an amazing sight sitting on the back of the scooter and just taking in all the beautiful nature. Even though I time and time again had to poke the boy in his side to indicate that he was driving too fast – again.

Enhver strand med en kæmpe gynge hængende i en palme er et hit i min bog.

Any beach with a giant swing hanging from a palm tree is a hit in my book.

Tilbage på Bann Makok lå den meget kælne og højgravide missemor på vores lille terrasse foran vores hotelværelse og fik sig en lur.

Back at Bann Makok, the very affectionate and very pregnant cat was lying at our terrace in front of our room taking a little nap.