Tryghedsnarkomani

September 23, 2017 at 13:39

Lago di Garda, Gardasøen, Italien, Italy

Hej – jeg hedder Kathrine og jeg er tryghedsnarkoman. Det kommer næppe som en overraskelse, at typen, der elsker, rutiner, regler og traditioner, og tilmed lider af selvdiagnostiseret akut seperationsangst, også er tryghedsnarkoman.

 

Præcis som jeg tidligere har beskrevet, at jeg har det med ferier; Jeg elsker at drømme om dem, planlægge dem og naturligvis være på dem, men dagene op til afrejse får jeg tit kolde fødder og har mest af alt lyst til at blive hjemme, hvor min vuf, sofa og klædeskab er. Jeg har også tidligere skrevet om, hvor grænseoverskridende en lille ting som at tage til et nyt hold i fitten har været for mig. Sådan har jeg det med mange ting i tilværelsen. Jeg kan allerbedst lide det velkendte og familiære.

 

Af samme årsag har jeg desværre også en tendens til at lade tilstande stå til, selvom jeg er utilfreds, ked af det eller trænger til en forandring, fordi det at ændre på noget fundamentalt i mit liv er ganske overvældende. ‘Jeg ved, hvad jeg har, men jeg ved ikke, hvad jeg får’ har jeg for vane at tænke. Derfor var det hårdt for mig at miste mit arbejde, tage afsked med mine søde kollegere, skulle starte et nyt sted, afslutte et langt forhold og fysisk flytte et nyt sted for mig selv.

 

Jovist er det at miste sit arbejde, eller bare skulle starte et nyt sted efter eget valg, ende et parforhold og flytte i nye omgivelser begivenheder de fleste kan synes lander i den følelsesmæssige mere krævende afdeling, men kombineret med tryghedsnarkomani kan sådanne situationer synes næsten umulige. Jeg kan have så svært med at bryde med det velkendte (forhold, job, bopæl etc), at jeg næsten hellere vil være ulykkelig end at tage beslutningen selv. Eller det vil jeg selvfølgelig ikke hellere, ikke rationelt set, men min manglende evne til at tage en beslutning og en radikal ændring gør, at det nogle gange bliver sådan. Jeg vænner mig til tilstanden og skubber mine håb, drømme og ønsker for en ændret hverdag i baggrunden, fordi det at tage beslutningen bliver det alt overskyggende. Alle følgerne og alt det ukendte tager over.

 

Men jeg vil gerne blive bedre til at tage store beslutninger selv og ikke vente på, at skæbnen udspiller sig for mig. Jeg er sådan et kontrolmenneske i så mange andre aspekter af mit liv, men med store, vigtige beslutninger, der skal føre til ændringer på ukendt territorium, bliver jeg pludselig helt handlingslammet. Jeg vil gerne være sejere til at tage hånd om min egen skæbne i stedet for at vente på andre tager beslutningen for mig. Jeg gad gerne at kunne sætte mig ned og sige: ‘Hvad vil gøre dig glad eller situationen bedre? Ok, XYZ’ og så tage beslutningen om at komme derhen. Jeg kunne godt tænke mig at give slip på min tryghedsnarkomani.

Små ting

September 19, 2017 at 08:27

Glad fødselsdagspige

{Ok begejstret (og kun lidt overtræt) fødselsdagspige}

 

Sidste uge var min fødselsdagsuge, jep, sådan ting eksisterer. Også når man fylder 32. I år faldt min fødselsdag på en mandag, og tilmed efter et kick-off i London, så jeg mente, at jeg som kompensation måtte blive fejret i en hel uge. Nuvel blev det måske ikke til fødselsdagsfejring hver dag i ugen, men næsten!

 

Mandag morgen kørte jeg forbi bageren med en jetlagslignende træthed i hele kroppen og tømte hylderne for alt der lød lækkert, så ankom jeg til et kontor oppyntet med min. 15 flag omkring min plads, skrivebord, skærm og stol (mine kolleger ved vist efterhånden, at jeg er kæmpe fødselsdagsfan, ha!). Så spiste vi morgenmad og havde en (velfortjent) stille start på morgenen, hvor alle var mærkede efter et fuldt weekendprogram og en sen hjemkomst søndag. På mit skrivebord lå den bedste gave til mig fra en sød kollega!

 

Mandag aften kom mine forældre og brødre ind med dyret, som havde været passet hos dem i weekenden, og vi gik ud og spiste på den koreanske restaurant SSAM i Colbjørnsgade, som var på min to-eat-liste. Deres buns er virkelig, virkelig gode (!!), deres bibimbap var også god, men for mange ris til min smag, og selvom jeg var for mæt til at bestille dessert spiste jeg halvdelen af min far og brors lavakage alligevel.

 

Tirsdag morgen mødtes jeg til fødselsdagsmorgenmad med min yndlings Stephiiiniiie på Granola (sygt god Croque Madame, virkelig dårlig service) og fine gaver, og lørdag kom min veninde Julie hjem til en lille (fødselsdags)efterårsmenu bestående af pizza med græskar, salat med friske figner og æbler og æblekage til dessert. Og lidt vino og cocktails. Så jeg synes, at jeg er blevet fejret flot på trods af, at jeg har været ret så irriteret over, at jeg ikke kunne samle mine yndlingspiger en eneste weekend i september (eller start-oktober). Så fejringerne er blevet lidt spredt ud over måneden i stedet. Sidst på måneden har jeg inviteret min familie på tapas og vino, så måske skulle jeg kalde det fødselsdagsmåned?

Fødselsdag, morgenbrød, tebirkes

{Fødselsdagsmorgenmad på kontoret med boller, tebirkes, kanelsnegle, ost, marmelade, pålægschokolade og juice. Og kaffe fra Sonny!}

Lille gave

{En sød gave fra en sød kollega}

Enhjørningslipglass, unicorn lipgloss

{Gavens indhold – en enhjørning-lipgloss! Min fødselsdag peakede lige der}

SSAM, koreansk mad, Bibimbap

{Koreanske fødselsdagsmiddag på SSAM. De buns der, amen altså, jeg siger, at de er gode!}

Lavakage, lava cake, SSAM

{Lavakage og kaffe (godt nok min fars, men jeg spiste nok halvdelen)}

Risvin, SSAM

{Til festmåltidet mente min stedmor, at vi skulle prøve risvin, det bliver åbenbart serveret i skåle og smagte faktisk en del bedre end det ser ud}

Fødselsdagsgaver

{Når ens veninde ved, at man elsker lyserød og flot indpakkede gaver}

Fødselsdagsmorgenmad på Granola, Croque Madame

{Fødselsdagsmorgenmad vol. 2 på med en yndlings}

Min Franko, pug, mops

{Frank var helt færdig ovenpå en weekend på Slottet – og jeg var færdig af grin over ham}

Belgisk vaffel

{Hverdagsvafler er mit nye yndlingsbegreb. Konceptet er nemt; lav en stor portion vafler, frys dem ned og tag en op en hverdag og nyd den med, hvad du kan finde i køleskabet}

Jomfru og Stenbuk, venskaber, veninder

{Tingene giver så meget mening, når man læser om, hvorfor ens stjernetegn passer særlig godt med ens BFFs og babybrors tegn}

Septembersol, solskinsvejr

{Efter en uge med overskyet og regn var lørdagens vejr til at nive sig i armen over}

Glad type, selfie

{Typen der lige præcis nåede i bad, skifte til en kjole og tage læbestift på (og tage en selfie), inden det ringede på døren}

Fuldkornspizza med græskar

{Efterårsmenu vol. 1: Min go-to fuldkornspizza med græskar og salat med friske figner og æbler}

Æblekage med crumble

{Efterårsmenu vol. 2: Æblekage med æbler fra mine forældres fællesareal}

Min Franko, mops, pug

{Træt søndag på sofaen efter en pakket weekend}

Septembersol, solskinsvejr

{Jeg undgik mega uvejret søndag med regn og hagl, men kom til gengæld ud til det her vejr, og sad i en time uden jakke, mens Frank tullede rundt med de andre hunde. WIN!}

Græskarsuppe

{Søndags(græskar)suppe(rester) på sofaen. Nu er det efterår!}

Rutine-mix

September 17, 2017 at 10:02

Netflix

For tiden forsøger jeg at mikse min rutine lidt op; prøve noget nyt, gøre noget anderledes og luge lidt ud i dårlige vaner.

 

Dem der kender mig ved, at jeg elsker rutiner og regler, og i perioder kører jeg hårdt på en rutine og/eller regel, og så bliver den ofte erstattet af den næste. For eksempel er konceptet ‘Sukkerfriuge’ noget jeg opererer med jævnligt efter en periode, hvor jeg har haft et for højt sukkerindtag. For højt betyder for mig, at jeg spiser så meget sukker, at jeg bliver dårlig og når jeg begynder at købe ind til næsten aftens eller dages snack/slik/lækkert/sødt, og derfor spiser det der er i huset, uanset om jeg virkelig har lyst til netop flødeboller/vampyrvingummier/lakrids/chokolade/etc. Det er for meget. Så skal jeg ligesom nulstilles og finde den der glade balance igen. Ingen sukker altid er ikke helt realistisk for mig, på trods af, at jeg har periode, hvor min sukkertrang er lille til helt væk.

 

På den mere hyggelige rutine fremfor regel-ende af spekteret, havde jeg, i lang tid efter jeg var flyttet for mig selv, en skøn lørdagstradition med morgentur med Frank inklusiv et smut forbi bageren, dernæst langsom morgenmad til Mads og Monopolet efterfulgt af lørdagsrengøring. Den ændrede sig dog, da jeg begyndt at træne meget mere end onsdagsyoga blev morgenbolle og rengøring udskiftet med diverse morgenhold eller træningsdates med næstennaboen. Jeg elsker rutiner og små, sjove traditioner, men jeg elsker også at ryste posen en gang i mellem.

 

For tiden er det hverken sukker eller lørdagsaktiviteter jeg har på en radar, men derimod min træning, madlavningsvaner, mælkeindtag og TV-tid.

 

{Træning}

Jeg har langt om længe fået bedre styr på min skinnebensbetændelse, og selvom jeg godt kan mærke lidt til den, er det slet ikke så slemt, som det var inden jeg opdagede foam roll’eren (indsæt englesang og lys fra oven). Det betyder, at jeg kan træne mere end bare yoga og pilates, og komme tilbage til min grundform præ-skinnebensbetændelse. I de her uger forsøger jeg at komme tilbage i mit game ved at afprøve lidt dansehold igen, og så vil jeg gerne til begynde at gå på Plus/Styrke-hold igen i næste uge og se om mit skinneben kan holde til det. Derudover er jeg begyndt at fokusere mere på mine arme, så de er klar til surfcamp i oktober. Og i øvrigt arbejde videre på mit nytårsforsæt om nye træningsformer.

 

{Madlavningsvaner}

I forhold til mine madlavningsvaner fokuserer jeg for tiden på at afprøve flere vegetariske retter, da jeg har mindre og mindre lyst til kød, men også er bange for at køre surt i de samme retter igen og igen. Sidste vinter fandt nogle gode bud og nu vil jeg gerne for alvor komme tilbage til en god madlavningsrutine efter en sommer, hvor jeg nærmest kun har gidet lave salater til aftensmad. Jeg har planer om at perfektere min spaghetti bolognese (uden kød) og prøve at lave chili sin carne, foruden en lang rækker supper, som f.eks. ærte-, broccoli-, blomkåls- og naturligvis min favorit græskarsuppe.

 

{Mælk}

Mælk er en vanskelig størrelse for mig, jeg har svært ved at give slip på den, men som med kødet, har jeg mindre og mindre lyst til at bruge mælk i min kaffe og på min havregryn, som er der, hvor jeg bruger mælk. Derfor har jeg de sidste uger eksperimenteret med havremælk, og den fra Oatly er jeg efterhånden blevet så glad for, at jeg ikke længere køber mælk til herhjemme. Dog har jeg endnu ikke sluppet den på jobbet, men som en del af mit rutine-mix vil jeg forsøge at lave overgangen på mit arbejde også.

 

{TV-tid}

For nogle uger tilbage, hvor jeg havde fortæret Netflix-seriene Ozark og Gypsy på rekordtid, følte jeg pludselig, at det der TV-kiggeri havde taget overhånd for mig. Jeg trænede mindre, og det var blevet nemmere for mig at lade være, og samtidligt sad jeg utroligt meget på min sofa og stenede Netflix. Så jeg besluttede mig for at mikse tingene lidt op og finde på alternativer. Jeg gav mig i kast med podcast-mediet, som jeg ellers ikke var 100% grebet af forinden, og er begyndt at slukke TV’et og i stedet for høre en podcast. Jeg er også begyndt at høre podcasts, når jeg træner, og jeg er blevet ret pjattet med det. Derudover er jeg begyndt at udelukkende bruge DR-TV i stedet for Netflix, når jeg vil se fjernsyn og undgår derved at blive fanget af en serie med 6 sæsoner og 24 afsnit i hver, som jeg så hver aften lige må se endnu et (læs. 4-5) afsnit af. Nu ser jeg dokumentarer og programserier med lidt mere indhold og i langt mere begrænset omfang.

 

Jeg er nysgerrig, hvad har du af (dårlige) vaner du gerne vil ændre? Og hvordan laver du et rutine-mix?